60 centrale værker af danske Asger Jorn, blandt dem ikke færre end 30 fra ikke tidligere viste private samlinger, præsenteres på Museum Deichtorhallen i Hamburg
En af de største danske kunstnere, Asger Jorn, bliver en af sommerens helt store trækplastre i Hamborg. Frem til 23. september præsenterer Museum Deichtorhallen under overskriften “Asger Jorn – Without Boundaries” et koncentreret udvalg af 60 værker af den danske billedkunstner, der også nød international berømmelse.
Sensationen er naturligvis at omkring 30 af udstillingens værker ikke er fra offentlige samlinger og derfor aldrig har været vist offentligt. Blandt dem flere malerier og papirarbejder samt en skulptur. Det er første gang nogensinde, at nogle af CoBra-kunstnerens vigtigste værker udstilles i museumssammenhæng i Hamborg. Udstillingen dækker både nogle af Jorns tidlige værker, der er inspireret af bl.a. Paul Klee, Joan Miró og Max Ernst, og nogle af hans keramiske værker og sene ekspressive og kropssprogsagtige malerier.
Til den meget anbefalelsesværdige udstilling i Hamborg er der udlånt værker fra Canica-kunstsamlingen i Oslo, Museum Jorn i Silkeborg og en privat samling i Köln. Udstillingen giver et godt overblik over Asger Jorns kunstneriske virke med særlig fokus på perioden fra sidst i 1930’erne til 1970’erne og præsenterer hovedværker som »Sans bornes« fra 1959/60 og »Am Anfang war das Bild« fra 1965/66. Overordnet set er udstillingen et vidnesbyrd om Jorns enorme betydning for det 20. århundredes kunst.
Asger Jorns fantastiske verden
Asger Jorn (1914–1973) kom til verden i Vejrum i Jylland og voksede op i Silkeborg, hvor man også finder det kendte Museum Jorn. Asger Oluf Jørgensen, som var multikunstnerens rigtige navn, var bl.a. kendt for at skabe dynamiske billedverdener med sit udsædvanligt kraftfulde billedsprog, der ligger i spektret mellem abstraktion og figuration og spænder vidt mellem legende lethed og dybe sjælelige afgrunde. I sine værker skaber Jorn, der malede og skrev nærmest i døgndrift, et bånd mellem den skandinaviske kultur og den internationale avantgarde og bygger i sit billedsprog broer mellem det frie, eksperimentelle udtryk og den formelle klarhed.
Gennem hele sin kunstneriske karriere havde Jorn tæt kontakt til førende tænkere og kunstnere. Sammen med Fernand Léger skabte han store dekorationer til Le Corbusiers »Pavillon des Temps Nouveaux«. Han var medlem af den danske kunstnergruppe “Høst”, medstifter af »CoBrA«-gruppen og »Situationistisk Internationale«, en gruppe af kunstnere, der stod for en venstreorienteret kritik af den kapitalistiske funktionalisme.
Sideløbende med Asger Jorn-udstillingen præsenteres værker af den tyske kunstner Charline von Heyl i udstillingen Charline von Heyl – Snake Eyes. Jorn har været en vigtig inspirationskilde for Heyls generation af kunstnere, og de to kunstneres oeuvre udviser da også en del formelle paralleller.
Museum Deichtorhallen, Deichtorstr. 1–2, Hamburg, ligger i gåafstand fra Hamburgs hovedbanegård. Åbningstider: Tirsdag-søndag fra kl. 11–18, hver første torsdag i måneden fra kl. 11–21. Entré: 12 euro. Gratis entré for børn og unge under 18 år.
Mere information på www.deichtorhallen.de
De viste illustrationer er stillet til rådighed af Museum Deichtorhallen. Fotocopyright: VG Bild Kunst